صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

تعاريف و مفاهيم واژگان نوآوري-بخش دوم -نوآوری سازمانی

تعاريف و مفاهيم واژگان نوآوري-بخش  دوم -نوآوری سازمانی واحد تولید محتوا
29 مرداد 1400
719 بازدید
تعاريف و مفاهيم واژگان نوآوري-بخش  دوم -نوآوری سازمانی

 

نوآوری سازمانی: اجرای روش‌ جدید سازمانی در شیوه‌های کسب و کار بنگاه، سازمان محل کار یا روابط خارجی بنگاه، است. تغییراتی که براساس شیوه‌های سازمانی که قبلا بنگاه استفاده می‌کرده است، نوآوری سازمانی نیست!! این نکته را به یاد داشته باشید !!!

 

ویژگی‌های اصلی نوآوری سازمانی در مقایسه با دیگر تغییرات سازمانی بنگاه، اجرای یک روش سازمانی (در فعالیت‌های کسب و کار بنگاه، سازمان محل کار یا روابط خارجی بنگاه) است که تاکنون توسط بنگاه بکار گرفته نشده است و در نتیجه‌ي تصمیمات راهبردی که توسط مدیریت اتخاذ شده است، می‌باشد.

 - نوآوری سازمانی در بخش شیوه‌های کسب و کار بنگاه شامل بکارگیری روش‌های جدید برای سازماندهی روتین‌ها و رویه‌ها برای انجام کار است. مثال‌هايي از اين نوع نوآوري عبارتند از بكارگيري فعاليت‌هاي جديد براي بهبود تبادل دانش و يادگيري در بنگاه،‌ بكارگيري نظام‌هاي عمومي توليد مانند نظام مديريت نظام زنجيره تامين،‌ توليد ناب و نظام‌هاي مديريت كيفيت براي اولين بار در بنگاه. 

- نوآوری سازمانی در بخش سازمان محل کار مستلزم اجرای روش‌های جدیدی برای توزیع مسئولیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برای تقسیم کار کارکنان در فعالیت‌های بنگاه (و واحدهای سازمانی)، و همینطور ایده‌های جدید برای نظم دادن به فعالیت‌ها ‌از قبيل يكپارچه‌سازي فعاليت‌هاي مختلف كسب و كار متفاوت،‌ مي­باشد. مثال­هايي از اين نوآوري عبارتند از؛‌ بكارگيري اولين بار مدلي سازماني در بنگاه كه به كارمندان استقلال بيشتري در تصميم­گيري داده و آنها را در مشاركت در ارايه ايده،‌ تشويق مي­نمايد.

معرفي اولين بار نظام­هاي توليد ساخت براي سفارش (تجميع فروش و توليد) يا تجميع بخش مهندسي و توسعه با توليد مي­باشد. 

- نوآوری سازمانی در بخش روابط خارجی بنگاه، شامل بکارگیری روش‌های جدیدی برای ساماندهی روابط با سایر بنگاه‌ها یا موسسات دولتی از قبيل ايجاد انواع جديدي از مشاركت با سازمان­هاي تحقيقاتي يا مشتريان،‌ روش­هاي جديد يكپارچه­سازي با تامين­كنندگان و برون­سپاري فعاليت­هاي كسبو كار در توليد براي اولين بار، است.

تذکر1: کسب دانش خارجی و تجهیزات و ماشین‌آلات و سایر کالاهای سرمایه‌ای و فعالیت‌های کارآموزی است که صرفا با نوآوری سازمانی مرتبط است، در این مقوله قرار می‌گیرد. 

تذکر2: ایجاد راهبردهای مدیریتی به خودی خود نوآوری سازمانی نیست، اما تغییرات سازمانی در پاسخ به راهبرد مدیریتی جدید، چنانچه روش سازمانی جدیدی برای نخستین بار در شیوه‌های کسب و کار، سازمان محل کار یا روابط خارجی بنگاه باشد، نوآوری سازمانی است.

تذکر3: ادغام بنگاه‌ها تنها در صورتی که مستلزم بکارگیری نوآوری سازمانی (ایجاد یا پذیرش روش‌های سازمانی جدید) باشد، نوآوری است.
 ادامه دارد ...

 

 

دیدگاه ها(0)