صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

بی وقفه تا ایران قوی

بی وقفه تا ایران قوی واحد تولید محتوا
23 آذر 1400
1708 بازدید
بی وقفه تا ایران قوی

ایالات متحده آمریکا در اوایل دهه 30 میلادی، با وخیم ترین اوضاع اقتصادی تاریخ خود دست و پنجه نرم می کرد و فرانکلین روزولت برای کم کردن فشارهای ناشی از آن اوضاع بغرنج، برای نخستین بار در تاریخ، به مردمش در بحبوحه جریان های انتخابات قول داد که ظرف 100 روز نخست ریاست جمهوری خود، گزارشی از بهبود شاخص های اقتصادی و اجتماعی ارائه دهد.

حالا این 100 روز در عرصه سیاسی جهان، به یک اصل ثابت در ارائه گزارش دول جدید تبدیل شده است. بیشتر از آن حیث که روسای جمهوری به مردم خود اطمینان‌ خاطر دهند که با پایان کارزار انتخاباتی، به وعده ‌‏هایشان وفادار هستند. همچنین این 100 روز ابتدایی، اوج نشاط و تازه نفسی یک دولت است که می تواند بدون روزمرگی های سیاسی، برنامه های جدیدی رو کرده و به اصطلاح، طرحی نو دراندازد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در 100 روز دولت سیزدهم و دولت مردمی، علیرغم جریان پرنوسان روز جامعه، با تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب و توصیه موکد رئیس جمهوری محترم جناب آقای دکتر رئیسی مبنی بر شتاب تولید علم و فناوری در کشور، بر مداری از پویایی و پیشرفت، به حرکت مستمر خود ادامه داده است.

معظم له در تاریخ 2 شهریور 1399، ارائه برنامه ۱۰۰ روز نخست دولت‌ ها را فرصتی برای خدمت به مردم و کشور توصیف کردند و فرمودند: «در بعضی از کشورهای دنیا معمول است، در کشور ما هم اخیرا معمول شده که در اول مسئولیت، روسای محترم، یک فرصت ۱۰۰روزه را معین می ‌‏کنند و می‏‌ گویند در این ۱۰۰ روز مثلا این کارها را یا یک کارهایی را انجام می ‏‌دهیم، مردم هم در فرصت ۱۰۰روزه قضاوت می ‏‌کنند، مطبوعات و دیگران می‌‏ گویند در این ۱۰۰روز این‌ جور کار شد؛ خب معلوم می‏‌ شود که در ۱۰۰ روز می ‌‏شود کارهای مهمی کرد. یک‌ سال، سه ‌تا ۱۰۰ روز به اضافه‌ یک ۶۵ روز است؛ بنابر‌این، زمان کمی برای کار نیست».

با این تاکیدات حکیمانه مقام معظم رهبری و پی‌گیری‌های مجدانه دولت سیزدهم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سپهر بی منتهای استعدادهای کشف شده و ناشده این مرز و بوم، ارتقای نظام ملی نوآوری، توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان و زیست ‌بوم فناوری و نوآوری را مصمم تر از همیشه، هدف قرار داد و توانست سهم دانش در اقتصاد و تولید ناخالص ملی را اتا 4درصد تولید ناخالص ملی کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش دهد.

این مهم از آن جهت به کام دوستداران توسعه علوم شیرین می نماید چون نیک آگاه هستند که یکی از اهداف کلان نقشه جامع علمی کشور، توسعه علوم و فناوری‌ های نوین و نافع، متناسب با اولویت ‌ها، نیازها و مزیت ‌های نسبی کشور و انتشار و به‌ کارگیری آنها در نهادهای مختلف آموزشی، صنعتی و خدماتی است.

به بهانه نمایش عمومی برخی از دستاوردهای های‌تک و دانش‌بنیان که این روزها در بیلبوردهای شهری و با همکاری شهرداری تهران به نمایش درآمده است باید عرض کنم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان دستگاهی فراسازمانی، سیاست‌گذاری، تسهیل ‌گری، حمایت‌ و هماهنگی برای توسعه فناوری های راهبردی بر اساس اولویت ‌های نقشه جامع علمی و با در نظر گرفتن نیازها و مسائل فناورانه کشور و بسترسازی برای توسعه فناوری‌ های پیشرفته و تبدیل ایده به ثروت به‌ ویژه در حوزه‌ های اولویت‌ دار کشور گام های بلندی برداشته و امروز با رساندن کشور به جایگاه رفیعی از تولید علم، هم چنان بی قرار فتح قله های نوینی از توسعه علوم در سطح بین المللی است.

برای تحقق این هدف متعالی، 10 ستاد توسعه فناوری و یک کارگروه تخصصی متناسب با حوزه‌ های راهبردی و اولویت ‌دار نقشه جامع علمی کشور در معاونت علمی و فناوری فعالیت می کنند. این ستادها در طول دوره 100 روزه اخیر، 196 طرح توسعه فناوری متناسب با نیازهای روز جامعه را مورد تصویب قرار داده و 15 طرح فناورانه نیازمحور متناسب با اولویت ‌های اعلامی سازمان ‌ها و نهادهای کشور را تعریف و وارد فاز عملیاتی کرده است.

این مهم امکان پذیر نمی شد مگر با دلگرمی های رهبر بزرگوار انقلاب، پیگیری های صمیمانه رئیس جمهوری مکتبی و دلسوزی های تیم واحد معاونت علمی و فناوری با راهبری مجدانه سورنا ستاری که در یک تلاش هماهنگ، تصمیم گرفتند تا دایره عملیاتی حوزه های خود را با سرعت، ممارست و دقت بیشتری به جلو پیش ببرند و با حمایت های بیشتر از پژوهشگران، فناوران و طرح های کارآمد، شاخص های تولید علم و روند ایده به پدیده را با ارتقای کیفی قابل تاملی ارتقاء دهند.

از 23 رویداد فناورانه و نشست تخصصی و وبینار در حوزه‌ های راهبردی تا اتمام مراحل مطالعه و اکتشاف چاه ژرف در منطقه سیستان و بلوچستان و حمایت های مالی و لجستیکی از فعالیت های تولید واکسن انسانی، آنفولانزا و اسپایکوژن، واکسن‌های دام، طیور و آبزیان و برخی داروهای پیشرفته بیماری‌های خاص، مواد پیشرفته و تجهیزات آزمایشگاهی و تحریمی، تنها نمونه هایی از این تلاش بی وقفه هستند.

این‌ها، دلگرمی هایی بود که در روزگار تشدید بی آبی در جای جای کشور، با رونمایی از چندین فناوری جدید در حوزه شیرین سازی و استحصال آب به عمل آمد، حلاوت خدمت گذاری در این معاونت استراتژیک را برای همکاران ما بیشتر کرد. همچنان که افتتاح 6 خانه خلاق و نوآوری در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، و تداوم حمایت از شرکت های دانش بنیان نوع 3 و آوردن لبخند بر لبان استعدادهای بی کران و نوآوران مناطق محروم کشور، قابل مقایسه با هیچ شیرینی دیگری نیست.

هم چنان که در روزگار هجوم ویروس کووید 19 و طی 100 روز اخیر که چهره قرمز کشور به رنگ آبی آرامش در آمد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور در یک نگاه هم تراز، علاوه بر حمایت از تولید داروهای شیمیایی و واکسن های مرتبط با این بیماری، همکاری، تدوین، تعامل و برگزاری چند طرح و برنامه را در حوزه گیاهان دارویی به انجام رساند و در همین حوزه، حمایت هایی در زمینه خرید تضمینی واکسن در جهت توسعه زیست ‌فناوری، حمایت از شرکت های متخصص این حوزه و تضمین بیشتر سلامتی جان آحاد جامعه انجام داد.

روحیه مطالبه‌گر این معاونت در ستادهای زیست‌فناوری، فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، علوم شناختی، نانو، فناوری‌هی نرم و صنایع خلاق، آب و انرژی، فناوری ‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، اقتصاد دیجیتال، نظام تامین مالی نوآوری و دیگر ستادها، کارگروه ها و اجزای همکار، طی 100 روز اخیر منجر به عقد قراردادها، حمایت ها، رونمایی ها، آئین ها و مراسم مختلف به ویژه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت شده است.

ثمره این درخت بارور در کهکشان لایتناهی استعدادها، پیشروی قدرتمندانه ایران در حوزه های علم و نوآوری در سطوح بین المللی است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچنان پشتگرم توصیه ها و نصایح موشکافانه رهبر عالیقدر نظام اسلامی و توجه وافر رئیس جمهوری مردمی خود است و همچنان بی وقفه، در مسیر متعالی تولید علم و ثروت ادامه خواهد داد. این پیمایش تا رسیدن به ایران قوی، هیچ گاه توقف پذیر نخواهد بود.

پرویز کرمی (مشاور معاون علمی و فناوری و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق)

دیدگاه ها(0)