صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

روایت فتوحات جهاد علم و فناوری در ایران مقتدر

روایت فتوحات جهاد علم و فناوری در ایران مقتدر روابط عمومی سایت
05 تیر 1401
1413 بازدید
روایت فتوحات جهاد علم و فناوری در ایران مقتدر

به قلم دکتر پرویز کرمی | ریس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق

مشاهده یاداشت

چندی پیش، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در نامه ای از رهبر فرزانه انقلاب درخواست کرد برای رونق صنایع فرهنگی و اقتصاد خلاق، ارشادات و توصیه های لازم را مبذول فرمایند و در همسویی قوای سه گانه و دستگاه های حاکمیتی، اعلام نظر کنند. معظم له نیز در هامش این نامه، به مسوولان ذی ربط درباره توجه به صنایع خلاق تاکید فرمودند. این هامش، همچون اخگر آتشی بود که بر کوره توسعه و رونق زیست بوم دانش بنیان و خلاق زده شد. اینک دیگر، سال ها بر آهن سرد کوبیدن، معنایی نخواهد داشت. با بهره مندی از حرارت نیرو و توان دستگاه های مختلف قوای سه گانه، می شود سختی های کار را به نرمی و انعطاف تبدیل کرد و هر آنچه این زیست بوم خلاق نیاز دارد را در کمترین زمان ممکن، شکل پذیر کرد.
اهمیت جهاد تبیین
جهادتبیین، در این شرایط یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در عرصه فرهنگی، رسانه ای و سیاسی انجام دهیم. این کار بر مسائل اقتصادی و اجتماعی، تاثیر فراوان و مفیدی خواهد گذاشت. تولید محتوا، یکی از مصادیق جهادتبیین است و از قضا یکی از شاخه های مهم صنایع فرهنگی و اقتصاد خلاق. با ضریب بالای نفوذ شبکه های اجتماعی و سیطره بلامنازع فناوری های اطلاعات و ارتباطات در جهان امروز، تولید محتوا حکم خون در رگ های موجود زنده را دارد وقتی عالمانه و هنرمندانه باشد.
البته تولید محتوا که اشکال گوناگونی هم دارد، از گذشته های دور وجود داشته و یکی از ارکان مهم کشورداری و تمدن سازی بوده است. اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به سراسر تاریخ بیندازیم، می بینیم نوع نگرش جوامع، چقدر در حفظ و قدرت و گسترش تمدن شان موثر بوده است. با مقایسه اهرام، کاخ ها و مساجد، می توانیم به این موضوع مهم پی ببریم که خلاقیت و فناوری و دانش، تنها در آنجا رنگ زندگی و ابدیت به خود می گیرد که فرهنگ و ایمان مردم در آن لحاظ شود. معماری اسلامی، یکی از پایه های مهم جهادتبیین است. انسان را عاشق و شیفته فکر و عقیده ای که سبب برپا داشتن آن سازه کرده است، می کند.
کارکرد اقتصاد فرهنگی و صنایع خلاق
امروز هم، اقتصاد فرهنگی و صنایع خلاق برای ساختن زیست بوم خلاقیت و نوآوری، همین مسیر را می خواهد طی کند. از معماری گرفته تا تولید محتوا در فضای مجازی، از بازی ها تا انیمیشن، از گیاهان دارویی تا میراث فرهنگی، از مد و پوشاک تا هنرهای تجسمی، فیلم و سینما، ورزش و تندرستی تا نوآوری های اجتماعی، همگی زمینه های بسیار مناسب برای تثبیت و نوزایی تمدنی را برای کشور ما فراهم می کنند. شرکت های خلاق با چتر حمایتی خانه های خلاق و نوآوری در سراسر کشور، زمین حاصلخیزی را در خدمت جوانان و انگیزه مندان این مرز و بوم قرار می دهد تا هر آنچه از ذهن پویا و خلاق شان سر می زند، بتوانند عملی کنند و پایه های تمدن اسلامی - ایرانی را مستحکم تر کنند و نمای آن را باشکوه تر. ایران مقتدر است و ایران مقتدر باید بتواند فتوحات جهاد علم و فناوری را برای حال و آینده ثبت کند. حالا یک فرصت طلایی و تاریخی، پیش روی ماست. رهبر فرزانه انقلاب، مسیر همسویی را پیش روی ما قرار داده اند و از ما انتظار عمل و انجام دارند. دولت مردمی هم در شعار و عمل، ثابت کرده است که می خواهد با تکیه بر مردم، وطن را آبادتر کند. تعداد قابل شرکت های دانش بنیان و خلاق و استقبال چشمگیر برای تاسیس خانه های خلاق و نوآوری هم در کنار کارخانه های نوآوری از سوی دیگر، استثنایی ترین لحظه ها را برای تحقق شعار ما می توانیم به وجود آورده است. این راه، پرنور و سرسبز خواهد بود. 

دیدگاه ها(0)