صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

سقف سترگ سربلندی

سقف سترگ سربلندی واحد تولید محتوا
08 دی 1400
2083 بازدید
سقف سترگ سربلندی

مروز درهای یک خانه خلاق و نوآوری دیگر باز شد؛ خانه خلاق و نوآوری دانش آموزی آینده سازان. به همت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان. صادقانه بگویم که خیلی خوشحالم. یک سقف مطمئن و استوار، بالای سر عده ای نوجوان خلاق و باشور و شعور این مملکت، ساخته شد. سقفی سترگ برای سربلندی آینده. راستش در میان آن همه دانش آموز چابک و سرزنده، نتوانستم غبطه ام را نسبت به آنان پنهان کنم. یک لحظه آرزو کردم جوان تر می شدم و می شدم همپای آنان. بعد به خودم آمدم و دیدم همین جایی که هستم هم، بد نیست. بالاخره من هم گوشه ای از این اتفاق آینده ساز برای این جوانان عزیز کشورم بودم و توانستم با کمک همکاران و همراهانم، خشتی بر دیوارهای زیست بوم نوآوری و خلاق بیفزایم.

این جوان ها، نه تنها سرمایه اصلی بلکه آینده واقعی کشورمان هستند. ما هم داریم شبانه روز، تلاش می کنیم که تا آنجا که می شود و می توانیم، برایشان راه های بزرگ و هموار بسازیم. شاید آنها هم روزی به این تلاش ارج بگذارند؛ همان روزی که بر قله ایستاده اند.

این خانه  دوست داشتنی و سقف های دیگری که پیش از این برساخته شدند و حالا به 30 خانه خلاق رسیده است و در آینده نزدیک در سراسر کشور، به عدد 70 خواهد رسید، خانه امنی ست که در آن، استعدادها و خلاقیت ها بروز کند و ایده ها شکل بگیرد. آنگاه با فرآیندی که در زنجیره ارزش ایده تا محصول برایشان ایجاد کرده ایم، سریع ترین راه را برای رسیدن به یک محصول یا خدمت خلاقانه طی خواهند کرد و به یاری خدا، بازاری را پررونق تر و جذاب تر خواهند کرد یا مهارتی افزون.

ظاهرا ساده است؛ خانه های خلاق و نوآوری قرار است به این حوزه ها بپردازد: پویانمایی، فیلم و انیمیشن - فناوری های واقعیت افزوده(AR)، واقعیت مجازی(VR) و واقعیت ترکیبی(MR)، آموزش، یادگیری، بازی های ویدئویی و موبایلی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی- رسانه های صوتی و تصویری - صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی - طراحی، معماری و ساختمان - کتاب، تولید محتوا، چاپ و نشر - گیاهان دارویی و طب سنتی- مالی، سرمایه گذاری، بیمه، مد و پوشش، هنرهای تجسمی و نمایشی - ورزشی تندرستی و نوآوری های اجتماعی. اما کمی که عمیق تر می شویم، اینها زندگی واقعی ما را می سازند و بر آن سایه های بلندی انداخته اند. اصلا اصل زندگی، همین هاست. همه اینها بر مدار اقتصاد محتوا و فرهنگ می چرخد و چه کسی که نداند، راه ساختن تمدن فردا، امروز از همین کوچه می گذرد؟ زیر همین سقف های کوچک و صمیمی، قرار است زمینه حرکت ها و فعالیت های بزرگ فردا و فرداها ساخته شود.

پیامبر اعظم (ص) به واسطه وحی الهی که قرآن کریم را به جهانیان عرضه کرد، توانست تمدنی بزرگ و باشکوه را بنا کند که همچنان، باشکوه و پابرجاست. با همان واژه های ساده اما عمیق، قلب ها را تسخیر کرد و جان و شعوری تازه در روح تمدن بشری دمید. امروز هم، هرآنچه که با معنا و محتوا سر و کار داشته باشد، از همین قدرت برساختن، برخوردار است.

سالانه میلیاردها دلار درآمد در اقتصاد خلاق از طریق فناوری های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی، خلق می شود و گردش مالی بالایی متعلق به شرکت های خلاق و نوآور است. ما هم در کشور، بواسطه پیشینه تاریخی و تمدنی خود زمین و زمینه زاینده و شکوفنده ای داریم که جدا از مسائل مالی و اقتصادی جذاب اش، سبب دمیدن روحیه جمعی و سازندگی را در میان نوجوانان و جوان و حتی پابه سن گذاشته ها می شود.

صنایع خلاق و فرهنگی، راز سرزندگی و شادابی در اقتصاد دانش بنیان کشور است و محل بروز و ظهور آن نیز همین خانه های خلاق و نوآوری خواهد بود. امیدوارم این سقف ها، پایداری شان مدام و سربلندی شان مستدام باشد.

دیدگاه ها(0)