صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

ساخت داروی کنترل اسید معده با استفاده از هوش مصنوعی

ساخت داروی کنترل اسید معده با استفاده از هوش مصنوعی واحد تولید محتوا
10 آبان 1402
840 بازدید
ساخت داروی کنترل اسید معده با استفاده از هوش مصنوعی

استفاده دانشمندان ژاپنی از هوش مصنوعی برای ساخت داروی کنترل اسید معده که عملکرد بهتری دارد و با استفاده از هوش مصنوعی یک مهارکننده جدید را تولید و سپس آن را در آزمایشگاه پالایش کردند. یافته‌های آن‌ها نشان‌دهنده روش جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی در توسعه درمان‌های مؤثرتر برای کنترل اسید معده است. این رویکرد نوآورانه منجر به ایجاد ترکیبی با میل پیوندی تقریباً 10 برابر بیشتر از هر مهارکننده‌ های دیگر دارد.

اسید معده یکی از اجزای مهم در فرایند هضم غذاست. هنگامی که تعادل ترشح مخاطی معده به‌هم می‌ریزد، اسید معده باعث ناراحتی و در موارد شدید به زخم معده، رفلاکس و التهاب مری منجر می‌شود. بنابراین بسیاری از مردم به مهارکننده‌های اسید معده روی می‌آورند. این داروها بیشتر بر روی پمپ پروتون معده که مسئول ترشح اسید است، تاثیر می گذارند و به خنثی‌کردن اسید معده کمک می‌کنند و سوزش سر دل و بیماری‌های مرتبط را تسکین می‌دهند. پمپ پروتون معده نوعی ساختار پروتئینی پیچیده در پوشش معده است که اسید معده را تولید می‌کند.

این دانشمندان با کمک یک پلتفرم کشف داروی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام «Deep Quartet» این پروتئین را تجزیه‌وتحلیل کردند. ابتدا از هوش مصنوعی برای تولید بیش از 100 ترکیب با ساختارهای شیمیایی منحصربه‌فرد استفاده کردند. سپس شیمی‌دانان و زیست‌شناسان ترکیب‌های مناسب‌تر را برای سنتز آزمایش کردند و دیدند که کدام یک پمپ پروتون معده را بهتر مهار می‌کند. درنهایت مشخص شد که ششمین ترکیب سنتزشده (DQ-06) اتصال قوی‌تری را نسبت به ترکیبات دیگر نشان می‌دهد.

یافته‌های دانشمندان نشان‌دهنده اهمیت همکاری بین انسان و هوش مصنوعی در کشف دارو است. می‌توان از هوش مصنوعی برای ایجاد درمان‌های مختلف بهره برد و در آینده با استفاده از پتانسیل‌های این فناوری می‌توان گام‌های بزرگی در جهت ایجاد تحول در دنیا برداشت.

برای مطالعه و بررسی بیشتر میتوان به مقاله منتشر شده در مجله Communications Biologyمراجعه کرد.

 

تهیه و تنظیم : واحد تولید محتوای خانه خلاق و نوآوری مجازی همیار دانش بنیان 



دیدگاه ها(0)