صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

چالش مهاجرت استارت‌آپ‌ها

چالش مهاجرت استارت‌آپ‌ها روابط عمومی سایت
03 شهریور 1401
583 بازدید
چالش مهاجرت استارت‌آپ‌ها

استناد به آمارهای معتبر

پرویز کرمی، رئیس مرکز و دبیرستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در گفت‌وگو با همشهری قضاوت و تصمیم‌گیری درباره موضوع مهاجرت را نیازمند مستندات و پژوهش‌های علمی و متقن می‌داند. کرمی با تأکید بر اینکه نمی‌توان براساس گفته‌ها، شنیده‌ها و آمارهای مراکز غیرمعتبر نتیجه‌گیری کرد، می‌گوید: گزارش‌های مستند هم حکایت از مهاجرپذیری و هم مهاجرفرستی کشور دارد، اما مهاجرفرستی ما کمتر از میانگین و نُرم جهانی است.
او همچنین به انتشار سالنامه‌های آماری سال‌های 1399و 1400رصدخانه ملی مهاجرت ایران استناد و یادآوری می‌کند که رتبه ما تقریبا هیچ وقت به زیر 20نزول نکرده و این در حالی است که رتبه بعضی از کشورهای همسایه زیر 20 است. دبیرستاد فناوری‌های نرم، ژورنالیسم زرد و جناح ها و جریان‌های حزبی و سیاسی را در مقاطع مختلف عامل انحراف در آمار و غلو در آن می‌داند، عامل بزرگ‌نمایی موضوع مهاجرت را بیشتر یک حربه برای زدن حریف اعلام می‌کند.
 او نتیجه می‌گیرد که با این کار احزاب وگروه‌ها پیش از آنکه رقیب را بزنند امید، انگیزه، اعتماد و آینده کشور را می‌زنند و در عین حال می‌گوید: «رصدخانه مهاجرت ایران که وابسته به دانشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف است، این ادعاها که آمار مهاجرت در ایران بالاست را نفی کرده است.» او زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور را در حال رشد و توسعه می‌داند، اما در عین حال کوچ محدود برخی افراد، استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌ها را رد نمی‌کند.
درواقع، کرمی معتقد است که این پدیده را نمی‌توان «مهاجرت قطعی» تلقی کرد، چراکه این گروه با توجه به تحریم‌ها و بازار محدود ایران، برای توسعه بازار و محصول خود، بعضا اقدام به این کار می‌کنند که نوعی «مهاجرت کاری» محسوب می‌شود.
او همچنین پدیده مهاجرت را در عصر حاضر و به دلایل مختلف، پدیده‌ای جهانی می‌داند که بسیاری از کشورها با آن درگیر هستند. کرمی تأکید می‌کند که «برجسته کردن مفاهیمی چون «نتوانستن»، «نشدن» و «رفتن» بیشتر جنبه سیاسی دارد و هدف آن خالی کردن کشور از نیروهای خوش‌فکر و متخصص و ضدیت با انقلاب و کشور است. اما آنقدر که میل به مهاجرت تحریک می‌شود، این مهاجرت اتفاق نیفتاده است».
به‌گفته او «با این حال، اگر منصفانه بخواهیم به موضوع نگاه کنیم،این کتمان‌کردنی نیست که کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکا دچار کمبود نیروی انسانی متخصص هستند. آنها برای اینکه شرکت‌ها، کارخانه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی خود را با نیروهای متخصص کشورهای دیگر ازجمله ایران جایگزین و تجهیز کنند، حتما تلاش می‌کنند پیشنهادها، جوایز، جاذبه‌ها و فاندها و گرنت‌های مختلفی را پیش روی جوانان خلاق و مستعد ما قرار دهند».

واحد گردآوری اخبار همیاردانش بنیان و صنایع خلاق 

دیدگاه ها(0)