صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

واکنش مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به تصاویر ارسالی ماهواره «نور ۲»

واکنش مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به تصاویر ارسالی ماهواره «نور ۲» روابط عمومی سایت
21 اردیبهشت 1401
718 بازدید
واکنش مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به تصاویر ارسالی ماهواره «نور ۲»

 پس از انتشار نخستین تصاویر ارسالی توسط ماهواره بومی و ایرانی نور ۲ از فضا به زمین، پرویز کرمی، مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق پستی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد.

کرمی با اشاره به دستاورد بزرگ دانشمندان جوان ایرانی در عرصه فضایی و حضور ایران در میان ده کشور برتر فضایی جهان، نسبت به بازتاب و نمایش کم و ضعیف دستاوردهای علم و فناوری جوانان متخصص ایرانی در رسانه‌ها و میان اقشار مختلف مردم گلایه کرد.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پست اینستاگرامی خود نوشت: «چشم‌روشنی‌های نور ۲ به زمین رسید.

ماهواره نور ۲ ماهوارهٔ ایران ساختی که توسط ماهواره‌بر ایرانی سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد در ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. این ماهواره که ماهواره‌ای سنجشی-شناسایی است ، با سرعتی برابر با ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه بعد از پرتاب شدن، در مدار پانصد کیلومتری قرار گرفت.

نور-۲ دومین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که در مدار نزدیک زمین (LEO) واقع شده و در حال خدمت‌رسانی است .

پیش از پرتاب ماهواره نور ۲، ماهواره نور ۱ در تاریخ سوم اردیبهشت ۱۳۹۹ و به‌وسیله ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد به فضا پرتاب شده بود و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفته بود. این ماهواره همچنان در مدار زمین قرار دارد و نورافشانی میکنه

اینجا یه انتقاد ویژه از خودم و سایر متولیان دولتی و رسانه‌ای دارم .

کشور عزیز ما سالهاست که به همت جوانان دانشمند وخلاق در جمع ده کشور برتر فضایی جهان حضور داره و جزو کشورهای خاصی هست که تمام زنجیره و چرخه علم و فناوری حوزه فضایی رو داره .

یعنی هم سامانه‌ها و ایستگاه‌های زمینی ، انواع ماهواره‌بر و هم انواع ماهواره .

در راستای جهاد تبین عرض می‌کنم جوانان خلاق و دانشمند کار خودشون رو کردن و ما میتوانیم تبلور یافت .

اما متاسفانه بروز وظهور این موضوع در بین عامه ملت انگونه که باید وشاید نیست.

کشور همسایه ما امارات یک سالی است با کمک چند کشور هم باشگاهی ایران در باشگاه کشورهای فضایی اقدام به ورود در این حوزه کرده که با پول امارات وساخت واجرا وپرتاب توسط کشورهای غربی پرتاب اولین ماهواره بنام امارات هم رقم خورده.

در سفر اخیرم به امارات تبلیغات این رویداد بقدری متنوع و در اشکال ، مبلمان شهری ، رسانه ها و مطبوعات و بیلبوردها و… بگونه ای بود که ما احساس میکردیم که دبی هم به عضویت باشگاه کشورهای برتر حوزه فضا پیوسته .
بازگردم به ایران ، چرا ما داشته هایمان را خوب عرضه نمیکنیم ؟! چرا کف جامعه احساس اقتدار و لذت توانایی در حوزه های اقتدار افرین علم و فناوری و پیشرفت رو انگونه که باید نداره ما مقصریم ! نهادها ووزارتخانه های مربوط ،شهرداری ها ،صدا وسیما ، اموزش و پرورش ، دانشگاهها ، رسانه ها وعاظ ائمه جمعه عزیزان بپذیریم سخت قصور داریم

ارسال تصاویر نور ، نور اگاهی و تغییر را در ما روشن کرد، برگردیم و جبران کنیم »

 واحد گردآوری اخبار همیار دانش بنیان 

دیدگاه ها(0)