زیست بوم خلاق اردیبهشت ماه 1401 منتشر شد
واحد گردآوری آخرین اخبار زیست بوم خلاق همیار دانش بنیان :
بهگزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، وقتی از فناوریهای نرم و صنایع خلاق صحبت میکنیم به این معنی است نوآوری، بتواند در همه عرصههای تولید و جامعه نقشآفرینی کند. این موضوع مزیتهایی برای تمام جامعه و زیستبوم فناوری دارد زیرا سبب ارتقای رقابتپذیری تولیدات داخلی، افزایش کیفیت محصول، افزایش بهرهوری و کاهش هزینه تولید میشود.
برای توسعه اقتصاد خلاق، توانمندسازی سرمایه انسانی و ارتقای زیستبوم نوآوری، از طریق ایجاد ، مراکز نوآوری، خانههای خلاق و نوآوری و کارخانههای نوآوری انجام میشود. این کار برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان و خلاق انجام میشود تا آنها بتوانند چالشها و نیازمندیهای ملی را رفع کنند.
شگفتانهای برای فعالان زیستبوم خلاق
پرویز کرمی مدیر مسئول و سردبیر نشریه زیستبوم خلاق در بخشی از سرمقاله خود در این ماهنامه نوشته است: «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین، عنوانی بود که در ابتدای قرن جدید، بارقه امید را در زیستبوم فناوری کشور ایجاد کرد. مفهوم این نامگذاری برای سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری، نقشه راهی را برای اقتصاد کشور تعیین کرد که تولید باید با محوریت شرکتهای دانشبنیان و خلاق با هدف اشتغالزایی شکل بگیرد. تا پایان 1400، تعداد شرکتهای دانشبنیان به 6608 و تعداد شرکتهای خلاق به 1500 رسید و از آنجا که این شاخص، قابلیت سنجش و اندازهگیری دارد، در پایان 1401 میتوان گزارشی روشن از عملکرد دولت در این حوزه براساس گردش مالی، تعداد شرکتها و تنوع محصولات و دیگر پارامترها مشاهده کرد زیرا شعال امسال قابل سنجش و اندازهگیری کمی هم شده است.»
طراحی جعبهابزار آموزشی
در بخش دیگری از این ماهنامه، به بهانه معرفی خانه خلاق و نوآوری راه ابریشم، گفتگویی با یاسر قرایی، مدیر این خانه ترتیب داده شده است. قرایی در بخشهایی از این گفتوگو، نحوه پذیرش در این خانه که در حوزه تخصصی نوآوری و فناوری آموزشی فعالیت دارد را تشریح کرده و میگوید: «راه ابریشم همواره تلاش کرده است که از ایده تا بازار همواره در کنار تیمها باشد. به همین منظور نیاز داشت تا جعبهابزار آموزشی را طراحی کند. در این مدل، تیمها میتوانند تنوع محتوایی را که یک بسته کامل بدون تکرار باشد را ارائه دهند. شرط اول برای پذیرش این است که محصول، حتما نوآور بوده و برای رفع نیاز باشد و دوم، جای خالی آن در سبد آموزشی ما خالی باشد.»
توسعه یک زیستبوم اقتصادمحتوا
معرفی خانه خلاق و نوآوری ملایر و گفتوگو با مهرداد رشیدیان؛ مدیر این خانه، بخش دیگری از این ماهنامه است. رشیدیان درباره حوزه تخصصی فعالیت این خانه گفت: «حوزه تخصصی خانه خلاق و نوآوری ملایر به دلیل تمرکز قریب به دهساله در حوزه اقتصاد محتوای دیجیتال، در حال توسعه یک زیستبوم اقتصادمحتوا است که بهصورت یکپارچه رشد کند. به این معنی که این زیرساخت، یک زیستبوم یکپارچه تشکیل دهد تا توسعه هر بخش، منجر به توسعه بخش دیگر شود و اجزا بهصورت متناسب رشد کنند و محصولات و دانش فنی خلقشده، از یک بخش به حوزه دیگر سرریز شود.»
تفاوتهای فرهنگی انیمیشنهای ایرانی و هالیوودی
تریبون اول این شماره از ماهنامه، اختصاص دارد به معرفی موسسه متحرکسازی آیندهنگار که تولیدکننده انواع انیمیشنهای کوتاه و بلند است. در همین رابطه، گفتوگویی با مصطفی مزرعتی صورت گرفته که در بخشهایی از آن آمده: «تفاوت انیمیشنهایی که در موسسه آیندهنگار تولید میشود با انیمیشنهای خارجی بهخصوص انیمیشنهای هالیوودی، نوع بیان مساله و هدف از تولید آن اثر است که با توجه به نوع دیدگاه و آداب و فرهنگی که در این مرزوبوم وجود دارد، معمولا آثاری که در ایران تولید میشود، آثار بسیار همسوتر با آداب و فرهنگ کشورمان است.»
پلتفرمی در حوزه ساختوساز هوشمند
تریبون دوم این شماره از ماهنامه نیز به معرفی شرکت ابنیهسازان ستاوند اختصاص دارد که طی آن با امید علیزاده گفتوگویی ترتیب داده شده است. علیزاده در بخشهایی از این گفتوگو میگوید: «در ایران، هنوز ساختوساز هوشمند شکل نگرفته است. ما اولین پلتفرمی هستیم که در حوزه ساختوساز هوشمند وارد میشویم که همین مورد، وجه تمایز بزرگی است. همچنین تلاش ما در این مجموعه، افزایش کیفیت موارد، قطعات و محصولات است و در ضمن ما تنها پلتفرم مجتمع خدمات و امکانات مبتنی بر اینترنت اشیا در حوزه ساختوساز هستیم.»
دوستداران واقعیت مجازی و صنایع هنری در این شماره از ماهنامه میتوانند مقالاتی تخصصی و راهبردی را در این حوزهها مطالعه کنند.
مخاطبان میتوانند علاوه بر این مطالب، آخرین اخبار و اطلاعیههای مربوط به زیست بوم خلاق، معرفی کتابهای تخصصی این حوزه، بازی، معرفی سایتها و اپلیکیشنهای خلاق ایرانی و چندین مطالب خواندنی دیگر را در این شماره از ماهنامه مطالعه کنند.
جدیدترین شماره ماهنامه زیستبوم خلاق ویژه اردیبهشتماه 1401، به همت دبیرخانه برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق، در 32 صفحه تهیه شده است. مخاطبان میتوانند برای مطالعه این شماره از ماهنامه، به این لینک مراجعه کنند.