صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

کرمی: عناصری در دانشگاه‌ها نخبگان را به مهاجرت از کشور تشویق می‌کنند که این خیانت است

کرمی: عناصری در دانشگاه‌ها نخبگان را به مهاجرت از کشور تشویق می‌کنند که این خیانت است واحد تولید محتوا
19 آذر 1400
841 بازدید
کرمی: عناصری در دانشگاه‌ها نخبگان را به مهاجرت از کشور تشویق می‌کنند که این خیانت است

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو پیرامون دیدار امروز جمعی از نخبگان و استعداد‌های علمی برتر با مقام معظم رهبری بیان کرد: رهبری در صحبت‌های خود اشاره کردند که متوسط استعداد ذهنی کشور ما از متوسط جهانی بالاتر است و این یک ادعا نبوده و اثبات شده است.

کرمی ادامه داد: گزارش‌های سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ رتبه شاخص نوآوری توسط سازمان جهانی GII که همه‌ساله شاخص‌های نوآوری در کشور‌های مختلف را سنجش می‌کند، اعلام کرده است که ایران از رتبه ۱۲۰ در سال ۲۰۱۴ امسال به رتبه ۶۰ رسیده و این نشان هوش، استعداد، خلاقیت ایرانی و نخبگی جمعیت کشور ماست.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی بیان کرد: رهبری فرمودند نخبگی یک موهبت الهی است که خداوند به عنصر و فرد نخبه می‌دهد و باید قدردان این موضوع باشیم.

وی با اشاره به صحبت‌های رهبری در این دیدار اظهار داشت: تکالیف یک نخبه حل مسائل اصلی کشور است، باید راه‌حل‌های فناورانه ارائه دهد، به سمت آفرینش علم، خلاقیت، کشف علمی و تولید علم و فناوری حرکت کند. از طرف دیگر هم دولت و هم ملت باید نخبه‌پرور و نخبه‌دوست باشند.

کرمی تصریح کرد: گاهی از سوی برخی ساختار‌ها و نهاد‌های دولتی ما، مشکلاتی برای نخبگان وجود دارد، اما رهبری نسبت به این موضوع تاکید کردند نخبه فردی است که در برابر ناملایمات نرنجد و درراستای رفع مشکلات کشور تلاش کند. رهبری اعلام کردند در دانشگاه‌ها عناصری وجود دارند که جوان نخبه را به رفتن و مهاجرت از ایران تشویق می‌کنند و ایشان به صراحت فرمودند که این کار یک خیانت است و باید مقابل این خیانت‌ها بایستیم. نباید بگذاریم روحیه یاس و ناامیدی در جامعه پمپاژ شود.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به علم هوش مصنوعی در صحبت‌های رهبری عنوان کرد: آینده دنیا در گرو توجه به هوش مصنوعی است و باید کاری کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور اول این علم در دنیا باشد. درحال حاضر رتبه ۱۷ یا ۱۸ را داریم و باید بتوانیم آن را هم در تولید علم و هم در بهره‌گیری از هوش مصنوعی با کمک نخبگان ارتقا دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که در معاونت علمی و فناوری پیرامون صحبت‌های رهبری آیا برنامه و اولویتی شکل گرفته است، گفت: سورنا ستاری گزارشی را درباره تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق (حدود ۷ هزار شرکت) ارائه کردند و مقام معظم رهبری در این باره تاکید کردند که باید سختگیری شود تا کیفیت فدای کمیت کار‌های آن‌ها نشود و باید شاخص‌های دانش‌بنیان را مورد توجه قرار دهیم.

کرمی ادامه داد: بحث بازگشت نخبگان به کشور همچون سال‌های گذشته در دستور کار قرار دارد که اگر نخبگانی به هر دلیل از ایران مهاجرت کردند را بتوانیم به بازگشت تشویق و ترغیب کنیم. از طرف دیگر محیط دانشگاه‌ها را با کمک وزارت علوم محیط توجه به نخبگان و سرشار از علم و شادابی قرار دهیم.

پخش آنلاین در رادیو اینترنتی همیار دانش بنیان 

منبع : خبرگزاری دانشجو 

دیدگاه ها(0)