صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

استراتژی توسعه اقتصاد خلاق ( بخش دوم )

استراتژی توسعه اقتصاد خلاق ( بخش دوم ) واحد تولید محتوا
21 آبان 1400
895 بازدید
استراتژی توسعه اقتصاد خلاق ( بخش دوم )

 

اقتصاد خلاق کدام بخش ها را تشکیل می دهند؟ در پاسخ به این سوال می توانیم دسته بندی زیر را متصور شویم :

رسانه ها

- محتوای فکری (کتاب، مجلات و محتوای دیجیتال)

- سمعی و بصری (محتوای ویدیویی، برنامه تلویزیونی و پخش به طور کلی)

 معماری (ساختمان، طراحی مناظر و محیطی، برنامه ریزی فضا)

 

طراحی (محصولات و محتوای بصری و چند رسانه ای)

مد (طراحی لباس)

تبلیغات (ایجاد قطعات تبلیغاتی، بازاریابی، تحقیقات بازار و برگزاری رویداد)

فرهنگ

میراث فرهنگی و هنری (موزه شناسی، تولیدات فرهنگی و سایت های میراث)

موسیقی (ضبط، ویرایش، ایجاد و تفسیر موسیقی)

هنرهای نمایشی (بازیگری، تولید و کارگردانی نمایش)

میراث معنوی(صنایع دستی، فولکلور، آشپزی و جشنواره ها)

در زیر پنج روشی را ببینید که در آن اقتصاد خلاق بخشی از زندگی ماست ::

توسعه فرهنگ

اقتصاد خلاق  به عنوان بخشی از رشد اقتصادی پربازده شدید، مولد درآمد و شغل توصیف می شود و همچنین فرهنگ ترکیبی آن را بین مبادلات اقتصادی و فرهنگی برجسته می کند. 

برای سازمان ملل متحد، موضوع توسعه انسانی که صرفاً با معیارهای رشد اقتصادی سنجیده نمی شود بلکه رفاه، عزت نفس و شاخص های کیفی را هم شامل می­شود، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

موضوعی که با اقتصاد خلاق، ارتباط وثیقی دارد. این یک محرک توسعه انسانی است که ممکن است رفاه، عزت نفس، گفتگو بین زندگی متفاوت و کیفیت بهتر ایجاد کند.

دستاوردهای اقتصادی شرکت ها را هدایت می کند، اما، به طور مشترک، صنایع خلاق قادر به تولید، تقویت یا تغییر نمادهای فرهنگی یک جامعه هستند و از این نقطه نظر دارای قابلیت منحصر به فردی در تکوین هویت ملی جوامع برای ایجاد همبستگی در درون مرزها و اثرگذاری فرهنگی در بیرون از آن هستند. امری که می تواند با ایجاد یک برند مهم در محصولات فرهنگی و یا ثبت یک مکان به عنوان مرکز جذب گردشگر خارجی محقق شود.

ایجاد شغل

احتمال اینکه شغل جدید شما در اقتصاد خلاق پیدا شود کم نیست.

تا به امروز، 30 میلیون نفر در سراسر جهان در فعالیت های خلاقانه کار می کنند - به علاوه حدود 1.2 میلیون نفر در کارهای غیر رسمی

در سطح جهانی، بخش تلویزیون بیشترین درآمد و شغل را ایجاد می کند و پس از آن هنرهای تجسمی (مانند صنعت فیلم) قرار دارنددر برزیل، بخش فناوری اطلاعات برجسته است.

دنیا در کف دستان شماست

آیا چیزی وجود دارد که در تلفن هوشمند نتوانید ببینید؟ در یک صفحه نمایش چند اینچی می توانید مخاطبین دوستان، نقشه های GPS و برنامه های کاربردی با عملکردهای مختلف را بیابیدتوسعه چنین نرم افزاری نقش مهمی در صنعت خلاق دارد.

در قالب یک یک پلتفرم دیجیتال، برنامه نویسان و توسعه دهندگان ممکن است یک جهان کامل را ایجاد کنندخدمات  نوآورانه‌ای مانند سایت‌های هم‌رسانی  بارزترین نمونه‌ها هستند.

اما روابط نوآوری، ایجاد و فناوری ممکن است حتی فراتر از این هم پیش برود: فین‌تک‌ها (ساختارهایی شبیه به ساختار بانک‌ها، اما کاملا دیجیتالی) مدل‌های تجاری هستند که تراکنش‌های مالی فزاینده‌ای را ایجاد می‌کنند.

بازی شما - صنعت بازی های ویدیویی

این ایده که بازی های ویدیویی برای کودکان اسباب بازی هستند منسوخ شده استصنعت بازی‌های ویدیویی گزینه‌هایی برای هر مشخصاتی دارد: بازی‌های ساده به عنوان سرگرمی در اتاق انتظار پزشک، مانند Candy Crush یا Farm Heroes، و همچنین تولیدات مگا که میلیاردها دلار تولید می‌کنند.

در سال 2018، اقتصاد بریتانیا 6.5 میلیارد دلار از صنعت بازی های ویدیویی افزایش یافت .

 سایر کشورهای توسعه یافته به شدت در تولید بازی های ویدئویی سرمایه گذاری کرده اندکانادا، کره جنوبی، فرانسه، ژاپن و سوئد...از جمله کشورهایی در این زمینه هستند که  برنامه ها، بورس های تحصیلی، استودیوها، قوانین مشوق مالیاتی و پروژه های مشارکت خصوصی و دولتی اختصاص داده شده به این بخش را ارائه می دهند.

 هر چیزی که تماشا می کنید، گوش می دهید و با هم تعامل می کنید

این بارزترین جنبه اقتصاد خلاق است....همه چیزهایی که به راحتی به عنوان کار خلاقیت انسان قابل درک است

در سطح جهان، بخش تلویزیون همچنان بیشترین درآمد را دارد .برنامه ­ریزی توسعه اقتصادی، در بستر تحولات کنونی جهان و اقتصاد پسا صنعتی، بدون توجه و اولویت به اقتصاد خلاق نمی تواند، به اهداف مورد نظر، نائل گردد. اقتصاد خلاق، سازگار با تحولات اقتصادی، زیست محیطی، فناورانه و سیاسی و برنامه ها و خط مشی سازمان های بین المللی، راهگشای توسعه اقتصادی در قرن بیست و یکم است.

پایان

پرویز کرمی؛ دبیر ستاد فناوری ها نرم و توسعه صنایع خلاق

 

 

دیدگاه ها(0)