صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

خانه خلاق و نوآوری گلستان افتتاح شد

خانه خلاق و نوآوری گلستان افتتاح شد واحد تولید محتوا
18 آبان 1400
1627 بازدید
خانه خلاق و نوآوری گلستان افتتاح شد
پرویز کرمی، رئیس ستاد اجرایی­ سازی سند ملی توسعه فناوری ­های فرهنگی و نرم در حاشیه افتتاح خانه خلاق ونواوری گرگان گفت: برای شکل گیری و تجاری­سازی فناوری های نرم در کشور و در راستای اجرایی ­سازی سند مذکور، ستاد فناوری­ های نرم و توسعه صنایع خلاق، درصدد است تا با شکل‌ گیری خانه ‌های خلاق و نوآوری، محصولات و خدماتی تولید کند که در زندگی روزمره مردم کارایی دارند. این معاونت به دنبال تصویب سند ملی توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق، برنامه­ ها و  اقدامات و متنوعی را در راستای توسعه فناوری های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق طراحی و اجرا نموده است.به طوری که هم اکنون در کشور حدود ۱۴۰۰ شرکت و حدود 70 خانه خلاق و نوآوری در ۱۰ رشته ای که از آن به عنوان صنایع خلاق و نوآور یاد می شود، فعال است.
وی با اشاره به ضرورت کسب سهم یک درصدی ایران از بازار صنایع خلاق جهانی بیان کرد: راه ‌اندازی خانه های خلاق، اقدامی برای گسترش فعالیت این شرکت های خلاق، فناوریهای نرم صنایع فرهنگی و رونق تولید محصولات ایران‌ ساخت آنها است. این خانه ها، زیرساختی هستند که برای تجاری‌ سازی علوم انسانی کاربرد دارند.
جایی برای به بلوغ رسیدن ایده
دبیر ستاد فناوری­ های نرم و صنایع خلاق، از توسعه شرکت های خلاق فعال در حوزه فناوری های نرم و فرهنگی خبر داد و ابراز کرد: خانه های خلاق محل تولید وپرورش شرکت های خلاقی است که ابتدا به شکل یک ایده توسط فرد یا تیم ها به خانه خلاق ورود می کند.این مجموعه ها پس از دریافت مشورت های حقوقی، منتورینگ، تسهیلات مالی و توسعه محصول و توسعه بازار، و استانداردسازی می شوند و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تسهیلات سیدمانی و وام های  لازم برای تجاری سازی ایده و محصول را دریافت می کنند‌ و زنجیره تولید شکل می گیرد. 
کرمی افزود: خانه های خلاق و نوآوری کمک می کنند ایده به بلوغ رسیده و مراحل ایده تا محصول، محصول تا بازار و بازار تا صادرات را طی کند.
 
تلاش برای ایستادن در قله 100 میلیارد دلاری
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه خانه های خلاق ونواوری ، زیرساخت هایی برای شکل گیری شرکت های دانش بنیان و خلاق هستند، افزود: این شرکت ها در کنار شرکت های دانش بنیان، امکان به کارگیری ۵۰ درصد دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور در حوزه های علوم انسانی و فرهنگ و هنر را در خود دارند که برنامه ریزی ها و تسهیل گری هایی برای جذب و اشتغالزایی آنها صورت گرفته است.
کرمی گفت: صنایع خلاق همچنین جزو صنایع دوستدار محیط زیست و زودبازده هستند که با مقدار کمی سرمایه، امکان ایجاد و اشتغالزایی دارند.گردش مالی این صنایع وفناوری های نرم در دنیا، چیزی در حدود ۲۷۰۰ میلیارد دلار است.این شاخص در کشور ما با وجود نیروی انسانی خلاق و خارق العاده، پراکندگی و مزیت های جغرافیایی و اقلیم مناسب، تنها ۶۰۰ میلیون دلار است که برنامه ریزی هایی برای ایستادن روی قله 100 میلیارد دلار آغاز شده است.این مهم از طریق جذب حداکثری فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی و هنر که ۵۰ درصد کل جذب دانشگاه‌ ها را تشکیل می‌دهند، امکان پذیر خواهد بود.
رئیس ستاد اجرایی ­سازی سند ملی توسعه توسعه فناوری­های نرم و صنایع خلاق کشور افزود : این سند، سندی ملی است که محصول مطالعات گسترده و رایزنی ­های همه جانبه با کلیه ذی نفعان حوزه صنایع خلاق و فرهنگی است که هر کدام نماینده­ ای در شورای ستاد دارند و در این میان، شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاست­گذاری کلان، هماهنگی و نظارت بر اجرای سند را بر عهده دارد. ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موظف به رصد اجرای این سند است و ستاد فناوری­ های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری به عنوان متولی اصلی حوزه صنایع فرهنگی در کشور، وظیفه سیاست­گذاری اجرایی، برنامه ­ریزی، هماهنگی، نظارت، پایش شاخص­ ها و تسهیل اجرای سند را بر عهده دارد.
پوشش بسیاری از حوزه‌ های خلاق زیر چتر صنایع نرم
کرمی با اشاره به اهمیت نقش خانه‌ های خلاق ونواوری در حوزه ایجاد بستر لازم برای تسریع دسترسی عرضه و ارائه محصولات و ایجاد شبکه نیروهای متخصص در بازارهای هدف، اذعان کرد : کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، طراحی، یادگیری، چاپ و نشر، گیاهان داروئی و طب سنتی، هنرهای تجسمی و نمایشی، رشته‌ های هستند که در خانه ‌های خلاق تمرکز بیشتری بر روی آنها صورت گرفته است.
دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت صنایع خلاق ابراز کرد: این صنایع تا حد زیادی با صنایع فرهنگی همپوشانی برقرار می­ کنند در حالیکه فناوری های نرم مشتمل بر مواردی نظیر، فناوری ها و نوآوری های اجتماعی، حکمرانی مطلوب، سایبرنتیک (فرمانش شناسی)، تبلیغات ، مهندسی انگیزه و... است که از جنس تغییر رفتار و باورهای آدمیان هستند.
کرمی همچنین بیان کرد: استراتژی توسعه فناوری های نرم و خلاق، باید به ترتیبی طراحی شود که این دو نوع فناوری همبسته اما دارای تمایز نسبی مضمونی بتوانند، در پیوند با یکدیگر  رشد و توسعه یابند و طرح راه­اندازی خانه های خلاق با همین هدف در دستور کار ستاد مزبور قرار گرفته است. دبیر ستاد فناوری­های نرم و توسعه صنایع خلاق، با اشاره به تکمیل زنجیره خانه های خلاق در تمامی استان های کشور گفت : در حال حاضر بسیاری از حوزه‌ های خلاق در زیر چتر صنایع نرم و خلاق شکل گرفته است.انیمیشن و فیلم، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، آموزش، یادگیری، تولید محتوا، گیم و بازی، اسباب بازی، رسانه های صوتی و تصویری، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، طراحی، معماری و ساختمان و مد و پوشاک، رشته‌ هایی هستند که هر روزه ده‌ ها شرکت خلاق بر اساس آنها شکل می ‌گیرد.
دیدگاه ها(0)