صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

کرمی:باید برای اشتغال نیمی از دانشجویان و فارغ التحصیلان علوم انسانی و فرهنگ و هنر برنامه ریزی کرد

کرمی:باید برای اشتغال نیمی از دانشجویان و فارغ التحصیلان علوم انسانی و فرهنگ و هنر برنامه ریزی کرد واحد تولید محتوا
08 آبان 1400
1701 بازدید
کرمی:باید برای اشتغال نیمی از دانشجویان و فارغ التحصیلان علوم انسانی و فرهنگ و هنر برنامه ریزی کرد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از بنیاد ملی نخبگان؛ پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در آیین بازگشایی ۳ خانه خلاق و نوآوری تخصصی در تهران، بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متعاقب تصویب سند ملی توسعه فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق به شکلی جدی به حوزه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق ورود کرده است. در حال حاضر حدود ۷۰خانه خلاق و نوآوری در ۱۰ رشته‌ای که از آن به عنوان صنایع خلاق و نوآور یاد می‌کنیم فعال هستند.

کرمی ادامه داد: امروز در نهران ۳ خانه خلاق و نوآوری تخصصی در حوزه تولید محتوا، آموزش و یادگیری و کودک، نوجوان و خانواده با همکاری بخش خصوصی راه اندازی شد.

مشاور معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری افزود: خانه‌های خلاق و نوآوری محل تولید استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاقی است که ابتدا به شکل یک ایده توسط فرد یا تیم به خانه خلاق و نوآوری ورود می‌کند. این مجموعه‌ها پس از دریافت مشورت‌های حقوقی، مالی و توسعه محصول وبازار، منتورینگ و استانداردسازی می‌شوند و از سوی معاونت علمی و فناوری تسهیلات سیدمانی و وام‌های لازم برای تجاری سازی ایده و محصول را دریافت می‌کنند.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق بیان کرد: خانه‌های خلاق و نوآوری کمک می‌کنند ایده به بلوغ برسد و مراحل ایده تا محصول، محصول تا بازار و بازار تا صادرات را طی کند. امروز ۳ خانه‌ای که افتتاح شد به صورت تخصصی جزو بهترین‌ها در این پتلفرم هستتد و حدود ۲۵ استارتاپ حوزه تولید محتوا را در دل خود جای داده اند. خانه خلاق راه ابریشم نیز ۱۰ استارتاپ حوزه آموزش و خانه خلاق و نوآوری کودک، نوجوان و خانواده دانادل نیز ۱۵ استارتاپ دارند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه خانه‌های خلاق و نوآوری پلت فرم‌هایی برای شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان و خلاق هستند، گفت: شرکت‌های خلاق در کنار شرکت‌های دانش بنیان امکان به کارگیری ۵۰ درصد دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور در حوزه‌های علوم انسانی و فرهنگ و هنر را در خود دارند که باید برای جذب و اشتغالزایی آن‌ها برنامه ریزی و تسهیل گری کرد.

کرمی افزود: صنایع خلاق جزو صنایع دوستدار محیط زیست و زودبازده هستند که با مقدار کمی سرمایه امکان ایجاد و اشتغالزایی دارند. در دنیا حدود ۲۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی آن‌ها است. در کشور ما با وجود نیروی انسانی خلاق و خارق العاده، پراکندگی و مزیت‌های جغرافیایی و اقلیم مناسب، فضای خوبی برای توسعه این زیست بوم فراهم است.

رییس اجرایی سازی سند ملی فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق همچنین بیان کرد: سند ملی صنایع خلاق و ابلاغ آن، کمک خوبی برای شکل دهی این زیست بوم است و ما باید برای اجرایی سازی آن اقداماتی را آغاز کرده ایم چرا که توسعه صنایع خلاق است که منجر به اقتصاد خلاق می‌شود. در کنار این سند با کمک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید در دستور کار است که تصویب آن امکان حمایت بهتر از شرکت‌های خلاق را ایجاد می‌کند تا این شرکت‌ها ثروت افزایی و اشتغالزایی کنند.

دیدگاه ها(0)