صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

چطور مشتری جذب کنیم؟!( بخش اول )

چطور مشتری جذب کنیم؟!( بخش اول ) واحد تولید محتوا
21 شهریور 1400
837 بازدید
چطور مشتری جذب کنیم؟!( بخش اول )

کشش یا همان ترکشن (Traction) پیشرفتی منطقی می‌سازد که هر استارتاپ یا کسب‌و‌کاری می‌تواند آن را دنبال کند تا کانال‌های کشش جدید را تجربه کند و بیازماید و امیدوار باشد که منبع‌های جدیدی برای مشتری پیدا می‌کند. کسب و کارها برای ایجاد کشش و جذب مشتری از کانال‌های توزیع مختلفی استفاده می‌کنند که به آنها کانال کشش (Traction Channels) گفته می‌شود.برای نمونه بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی پست الکترونیک (Email Marketing)، بازاریابی محتوا (Content Marketing) و فعالیت‌های روابط عمومی (Public Relations) نمونه‌هایی از کانال‌های کشش هستند.

 

همانطور که در تصویر نوشته مشاهده می نمایید ، 19 کانال جذب در دایره اول سیبل مشاهده می کنیم ، لازم است در ابتدای راه اندازی یک کسب و کار ،با برگزاری جلسات طوفان فکری هر یک از این 19 مورد را بر روی کسب و کار خود به دقت و به صورت دقیق بررسی نماییم و میزان تاثیر و جذب این کانال ها را بر روی کسب و کارخود تخمین بزنیم .

آنچه لازم است بدانید این است که در پایان این جلسات طوفان فکری از بین این 19 مورد ، سه مورد را که فکر می کنیم ، بهترین و مناسب ترین کانال جذب برای ما هستند را در مرکز دایره می بایست قرار دهیم که به عنوان هدف اصلی بازاریابی نیز می توانیم از آن یاد کنیم و شش مورد دیگر که فکر می کنیم احتمال کمتری نسبت به آن سه تای دیگر دارند را در دایره میانی می بایست قرار دهیم .

ساز و کارها و روش‌های متعددی برای افزایش کشش معرفی و به کار گرفته شده است. هترین چارچوب عملی برنامه‌ریزی برای افزایش کشش را چارچوب چشم گاو وحشی (Bullseye Framework) می‌دانم. نام این چارچوب اشاره استعاری به سیبل تیراندازی دارد که چشم گاو وحشی در مرکزی‌ترین نقطه آن خودنمایی می‌کند. به کمک این چارچوب می‌توانید در یک فرآیند پنج مرحله‌ای بهترین و موثرترین کانال توزیع را برای افزایش کشش در کسب و کارتان بیابید و با تمرکز بر آن به رشد سریع دسترسی پیدا‌ کنید.

حال می بایست برنامه بازاریابی کسب و کارتان را مشخص و اولویت بندی کنید ، سپس به ترتیب شروع به تست آن ها نماییدو هر کدام را که میزان تاثیر گذاری بیشتری داشته باشند را به صورت مداوم دنبال نمایید .

بدین صورت که در هر یک از این سه مورد کانال جذب که در مرکز دایره نوشته ایم اگر به هدف مورد نظر رسیدیم با هدف گذاری جدید این کانال های جذب را برای کسب و کارتان می بایست ادامه دهید !!!

اما اگر به هدف مورد نظر نرسیدید یعنی این سه کانال جذب برای ما مناسب نبوده است و باید به جای آن یکی از کانال های جذب در دایره میانی ( همان 6 کانال جذب با احتمال کمتر ) را می بایست انتخاب نمایید .

بدین ترتیب با بررسی و آزمایش بر روی هر یک از روش های مدنظر بهترین کانال جذب را می توانید پیدا کنید .

در ادامه بیشتر با این 19 کانال جذب که بالخصوص توصیه می شود در ابتدای هر کسب و کار از آن ها جهت رسیدن به یک بازاریابی مدون برای کسب و کارتان استفاده نمایید ،  آشنا خواهید شد .

پرویزکرمی. دبیرستادفناوریهای نرم وصنایع خلاق معاونت علمی و مشاور کسب وکار

 

 

دیدگاه ها(0)