صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات مالی تعلق گرفت و 6 ضمانت‌نامه برای گسترش بازار محصولات صادر شد

۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات مالی تعلق گرفت و 6 ضمانت‌نامه برای گسترش بازار محصولات صادر شد واحد تولید محتوا
16 شهریور 1400
615 بازدید
۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات مالی تعلق گرفت و 6 ضمانت‌نامه برای گسترش بازار محصولات صادر شد

زیست بوم دانش‌بنیان با سرعت در کشور گسترش یافت و محصولات فناورانه به خوبی نیازهای جامعه را رفع کردند. اما در کنار آنها، بخش دیگری از شرکت‌ها نیز در کشور به فعالیت‌های فناورانه رونق داده‌اند؛ شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی.

خلاقیت و نوآوری و ارائه مدل‌های نوین کسب و کار مبنای فعالیت آنها است. این شرکت‌ها چند سالی است که در زیست بوم نوآوری و کارآفرینی کشور ظهور کرده‌اند و به سرعت در حال رشد هستند. به گونه ای که اکنون بیش از یک هزار و 400 شرکت خلاق در کشور فعالیت می‌کنند تا در عرصه اقتصاد، صنعت و فرهنگ پیوندی خلاقانه ایجاد کنند. با فعالیت این شرکت ها بازار فرهنگ و هنر که بر مبنای خلاقیت اصیل و بومی استوار است، در کشورمان، دارد رونق می گیرد.

شرکت‌های خلاق ظرفیت بالایی در ایجاد و رونق اشتغال دارند. اما حمایت از این کسب و کارها برای توسعه فعالیت ها موضوع مهمی است. در این راستا در اواخر سال 1399، صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق راه اندازی شده است. خدماتی همچون سرمایه گذاری خطر پذیر، تامین مالی، توسعه کسب و کار، صدور ضمانتنامه، خدمات مالی و شبکه و بازارسازی توسط این صندوق به شرکت های خلاق‌ ارائه می‌شود.

10 حوزه همچون کسب و کار دیجیتال و فضای مجازی، فضای یادگیری و آموزش، توسعه دهندگان پلتفرم های نشر و توزیع، صنایع دیداری و شنیداری، چاپ و نشر، گردشگری، صنایع دستی، میراث فرهنگی، هنرهای تجسمی و نمایشی، بازی اسباب بازی و سرگرمی، مد و پوشاک و طراحی تحت پوشش برای دریافت حمایت از صندوق هستند.

تا کنون نیز تعداد 48 فقره تسهیلات توسط صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق به شرکت های فعال این حوزه تعلق گرفته است تا محصول خود را توسعه دهند و وارد بازار کنند. حجم تسهیلات مالی اعطایی صندوق تاکنون 140 میلیارد ریال بوده است. صندوق هم چنین در یک فقره سرمایه گذاری مبلغ 5 میلیارد ریال در حوزه صنایع خلاق سرمایه گذاری کرده است.

صدور ضمانتنامه برای شرکت های خلاق برای ارائه به طرف های تجاری از دیگر خدمات صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق است و تاکنون 6 فقره ضمانتنامه به جمع ارزش بیش از  23 میلیارد ریال ضمانتنامه برای شرکت در مناقصه و پیش پرداخت صادر شده است.

 شرکت های خلاق هم پا و هم توان با دانش بنیان ها در تلاش هستند برای رهایی از اقتصاد نفتی و ایجاد اقتصادی خلاق و پویا. آنها در همین بحران شیوع کرونا نیز توانمندی خود را نمایش دادند و با محصولات خود فضا را برای فعالیت های گوناگون مانند آموزش از راه دور آماده کردند.

دیدگاه ها(0)