با هم کتاب بخوانیم
کتابها، چنان قدرتی دارند که به یک آن، ما را از جایمان، در یک پروژهی سخت کاری یا روابط اجتماعی فرسایشی، جدا کنند و به سرزمینی ببرند که نوید آرامش یا هیجان میدهد. برای آشنایی بیشتر با کتابهای خوب، با ما همراه باشید.
ﮐﺘﺎب ﻃﺮح ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻣﻮﻓﻖ
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه: روﻧﺪا آﺑﺮاﻣﺰ ﻣﺘﺮﺟﻢ:ﺑﻬﻤﻦ ﻓﺮوزﻧﺪه
ﻧﺎﺷﺮ: اﻧﺘﺸﺎرات ﻧﺸﺮ آﻣﻮﺧﺘﻪ
"اﮔﺮ ﻧﺪاﻧﯿﺪ ﭼﮕﻮﻧﻪ، ﭼﺮا و ﺑﻪ ﮐﺠﺎ ﻣﯽ روﯾﺪ، ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﯿﺪ، ﻧﻤﯽ رﺳﯿﺪ". ﺑﻪ راﺳﺘﯽ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ از ﻣﺎ و اﻃﺮاﻓﯿﺎﻧﻤﺎن ﻗﺪم در راﻫﯽ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﯾﻢ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ داﻧﺴﺘﻪ اﯾﻢ "ﭼﮕﻮﻧﻪ، ﭼﺮا و ﺑﻪ ﮐﺠﺎ ﻣﯽ روﯾﻢ" و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻫﻢ راه ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﻧﺒﺮده اﯾﻢ و از ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﮔﻠﻪ ﮐﺮده اﯾﻢ ﺟﺰ اﯾﻨﮑﻪ ﺧﻄﺎ از ﺧﻮدﻣﺎن و ﻣﺴﯿﺮی ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﮐﺮده اﯾﻢ.
ﻃﺮح ﻫﺎی ﮐﺴﺐ وﮐﺎری ﮐﻪ در ﻧﻮع ﺧﻮدﺷﺎن ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ اﺳﺖ، ﺑﻪ اﻓﮑﺎرﺗﺎن ﻧﻈﻢ ﻣﯽ ﺑﺨﺸﺪ، اﻟﻬﺎم ﺑﺨﺶ ﮔﺮوﻫﺘﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد و اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎی ﮐﺴﺐ وﮐﺎرﺗﺎن را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻃﺮح ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﭘﺎزل ﮐﺎﻣﻞ ﺷﺪه و ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ای از ﺗﻤﺎم اﺟﺰا و ﻋﻨﺎﺻﺮ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ را در ﻃﻮل ﺳﻔﺮ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺗﺎن راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﻪ راﺳﺘﯽ اﮔﺮ ﻧﺪاﻧﯿﻢ ﻣﻘﺼﺪ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﻣﺎ ﮐﺠﺎﺳﺖ، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﯾﻢ در ﺣﺎل ﺣﺮﮐﺖ در ﺟﻬﺖ درﺳﺖ ﻫﺴﺘﯿﻢ؟
ﺑﺮﯾﺪه ای از ﮐﺘﺎب ﻃﺮح ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﻣﻮﻓﻖ: رازﻫﺎ و راﻫﺒﺮدﻫﺎ
در ﻣﺤﯿﻂ اﻣﺮوزی، ﻃﺮح ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺳﻨﺪ و ﻣﺪرﮐﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺧﺘﯿﺎر ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن ﻗﺮار دارد. ﻫﯿﭻ ﺷﺮﮐﺘﯽ ﺑﺪون داﺷﺘﻦ ﻃﺮح ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻣﻨﻄﻘﯽ و ﺣﺮﻓﻪ ای ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺑﯿﺎن دﻗﯿﻖ اﻫﺪاف ﺧﻮد ﯾﺎ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺑﺪون داﺷﺘﻦ ﯾﮏ ﻃﺮح ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻣﺘﻘﺎﻋﺪﮐﻨﻨﺪه، ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻋﻼﻗﻪ ای ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﺪۀ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﺗﺎن ﻧﺸﺎن ﻧﻤﯽ دﻫﺪ.
ﮐﺘﺎب ﻗﺪرت داﺳﺘﺎن ﮔﻮﯾﯽ در ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه : ﮐﯿﻨﺪرا ﻫﺎل
ﻣﺘﺮﺟﻢ: ﻧﺮﮔﺲ ﻗﺎﺳﻤﯽ
ﻧﺎﺷﺮ : اﻧﺘﺸﺎرات آرﯾﺎ ﻗﻠﻢ
داﺳﺘﺎن ﮔﻔﺘﻦ و ﺷﻨﯿﺪن از وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی اﻧﺴﺎن ﻫﺎﺳﺖ و ﺑﺮﻧﺪﻫﺎی داﺳﺘﺎﻧﮕﻮ، اﮔﺮ از اﯾﻦ اﺑﺰار ﺑﻪ درﺳﺘﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ از ﺳﻄﺢ ﻋﺮﺿﻪ ﮐﻨﻨﺪۀ ﻣﺤﺼﻮل ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺖ ﻓﺮاﺗﺮ ﺑﺮوﻧﺪ و وارد ﺗﻌﺎﻣﻞ اﺣﺴﺎﺳﯽ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻮﻧﺪ؛ ﭼﯿﺰی ﮐﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ و آرزوی ﺑﺴﯿﺎری از ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﺳﺖ.
داﺳﺘﺎن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻨﻮﻧﺪه را ﺟﻠﺐ ﮐﻨﺪ و او را ﺑﻪ دﻧﯿﺎی ﺧﻮد ﺑﺒﺮد. ﻫﺮﭼﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺑﯿﺸﺘﺮ درﮔﯿﺮ داﺳﺘﺎن ﺷﻮد، اﺣﺘﻤﺎل اﯾﻨﮑﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﺑﮕﯿﺮد و دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎی ﻣﻄﺮح ﺷﺪه در داﺳﺘﺎن را ﺑﭙﺬﯾﺮد ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ًوﻗﺘﯽ ﻣﺨﺎﻃﺒﯽ از دﻧﯿﺎی داﺳﺘﺎن ﺑﯿﺮون ﻣﯽآﯾﺪ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺮده اﺳﺖ. ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﺮای ﯾﮏ ﯾﺎ دو دﻗﯿﻘﻪ، ﺑﻠﮑﻪ اﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮات ﻣﺎﻧﺪﮔﺎرﻧﺪ.
ﮐﺘﺎب " ﻗﺪرت داﺳﺘﺎن ﮔﻮﯾﯽ در ﮐﺴﺐ وﮐﺎر" ﻫﻢ دﻗﯿﻘﺎ دﺳﺖ روی ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ و ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﭼﺮا داﺳﺘﺎن ﮔﻮﯾﯽ ﻗﺪرت ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺤﻮۀ اﻧﺪﯾﺸﯿﺪن، اﺣﺴﺎس ﮐﺮدن و رﻓﺘﺎر ﮐﺮدن اﻓﺮاد در ﮐﺴﺐ وﮐﺎر را دارد و ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺧﻮدﺗﺎن از اﯾﻦ ﻗﺪرت اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ.
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪۀ اﯾﻦ ﮐﺘﺎب ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: داﺳﺘﺎن ﮔﻮﯾﯽ ﻫﻤﺎن ﭼﯿﺰی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن را ﺑﻪ ﻫﻮاداران، ﮐﺎرﮐﻨﺎن را ﺑﻪ ﻣﺒﻠﻐﺎن ﮐﺴﺐ وﮐﺎر و ﻣﺪﯾﺮان را ﺑﻪ رﻫﺒﺮان ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻣﺎﻫﯿﺖ و اﺛﺮ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ را ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽ دﻫﺪ و ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﮕﺎه ﻣﺎ ﺑﻪ ﺧﻮدﻣﺎن را ﺗﻐﯿﯿﺮ دﻫﺪ. اﯾﻨﮑﻪ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﭼﻄﻮر رخ ﻣﯽ دﻫﺪ و ﭼﻄﻮر ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺑﺎ ﻣﻬﺎر ﻗﺪرت داﺳﺘﺎن ﮔﻮﯾﯽ آن را اﯾﺠﺎد ﮐﻨﯿﺪ ﻣﻮﺿﻮع اﯾﻦ ﮐﺘﺎب اﺳﺖ.
ﮐﺘﺎب ﻃﺮز ﻓﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه : ﺗﯿﺒﻮ ﻣﻮرﯾﺲ
ﻣﺘﺮﺟﻢ:ﻟﻄﯿﻒ اﺣﻤﺪﭘﻮر
ﻧﺎﺷﺮ : ﻧﺸﺮ ﺗﺮﻧﮓ
آﯾﺎ ﺷﻤﺎ از آن دﺳﺘﻪ اﻓﺮادی ﻫﺴﺘﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﺳﺨﺖ ﮐﻮﺷﺎﻧﻪ ﺗﺮ ﮐﺎر ﮐﺮد؟ ﺗﯿﺒﻮ ﻣﻮرﯾﺲ در ﮐﺘﺎب ﻃﺮز ﻓﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﺎ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت ٧ روزه اﯾﻦ اﻓﺴﺎﻧﻪ را از ذﻫﻦ ﺷﻤﺎ ﺑﺮای ﻫﻤﯿﺸﻪ ﭘﺎک ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﯽ را اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ وﺟﻮد ﮐﺎر ﮐﻤﺘﺮ اﻣﺎ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪاﻧﻪ و دﻗﯿﻖ، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻬﺘﺮی ﺑﻪ دﺳﺖ آورﯾﺪ. اﯾﻦ ﯾﮏ ﺷﻌﺎر ﯾﺎ ﻓﺮﯾﺐ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﯾﮏ ﻧﺤﻮه ﻧﮕﺮش و ﺗﻔﮑﺮ راﻫﺒﺮدی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ را ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ آﻣﻮزد. ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ، آﻣﻮزش ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺳﺎزی در اﻣﻮر روزﻣﺮه و ﮐﺎری اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻃﺮز ﺗﻔﮑﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم ﮐﺎر ﺑﯿﺸﺘﺮ، اﻏﻠﺐ راه ﺣﻞ درﺳﺖ ﻧﯿﺴﺖ و ﺑﺪون داﺷﺘﻦ ﯾﮏ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺆﺛﺮ، ﺑﻬﺮه وری ﺑﯽ ﻣﻌﻨﯽ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﭘﯿﺶ از ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺑﯿﻨﺪﯾﺸﯿﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﯾﺪ آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ ﺗﯿﺒﻮ ﻣﻮرﯾﺲ (Thibaut Meurisse ) در اﯾﻦ ﮐﺘﺎب "ﺑﻬﺮه وری اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ"ﻣﯽ ﻧﺎﻣﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ دﻫﯿﺪ. ﮐﺘﺎب ﻃﺮز ﻓﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﯾﺎد ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﭼﻄﻮر ﻫﺮ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ دﻫﯿﺪ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ و زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻤﺎ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﺪ.
ﮐﺘﺎب ﺧﻮب ﮔﻮش ﻧﻤﯽ دﻫﯽ
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه :ﮐﯿﺖ ﻣﺮﻓﯽ
ﻣﺘﺮﺟﻢ: ﺳﻤﺎﻧﻪ ﭘﺮﻫﯿﺰﮐﺎری
ﻧﺎﺷﺮ : اﻧﺘﺸﺎرات ﺗﺮﺟﻤﺎن ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ
آﺧﺮﯾﻦ ﺑﺎری ﮐﻪ ﺑﻪ ﺣﺮف ﻫﺎی ﮐﺴﯽ ﮔﻮش ﮐﺮدﯾﺪ ﮐِﯽ ﺑﻮد؟ ﻃﻮری ﮐﻪ واﻗﻌﺎ ﮔﻮش ﮐﺮده ﺑﺎﺷﯿﺪ، ﺑﺪون اﯾﻨﮑﻪ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﻌﺪش ﭼﻪ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ، ﺑﻪ ﮔﻮﺷﯽ ﻫﻤﺮاﻫﺘﺎن ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﺪ ﯾﺎ ﺑﭙﺮﯾﺪ وﺳﻂ ﺣﺮﻓﺶ ﺗﺎ ﻧﻈﺮﺗﺎن را ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ. و آﺧﺮﯾﻦ ﺑﺎری ﮐﻪ ﮐﺴﯽ واﻗﻌﺎ ﺑﻪ ﺣﺮﻓﺘﺎن ﮔﻮش ﮐﺮده ﮐِﯽ ﺑﻮده؟ ﻃﻮری ﮐﻪ آن ﻗﺪر ﺣﻮاﺳﺶ ﺑﻪ ﺣﺮﻓﺘﺎن ﺑﻮده و واﮐﻨﺶِ ﺑﺠﺎﯾﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن ﺑﺤﺚ داﺷﺘﻪ ﮐﻪ اﺣﺴﺎس ﮐﺮده اﯾﺪ واﻗﻌﺎ ً درک ﺷﺪه اﯾﺪ.
اﭘﯿﮑﺘﺘﻮس، ﻓﯿﻠﺴـﻮف ﯾﻮﻧﺎن ﺑﺎﺳﺘﺎن، ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: "ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﻪ ﻣﺎ ﯾﮏ زﺑـﺎن و دو ﮔﻮش داده ﺗـﺎ ﺑﺘﻮاﻧﯿﻢ دو ﺑﺮاﺑﺮ ِآﻧﭽﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﯿﻢ ﺑﺸﻨﻮﯾﻢ." اﻣﺎ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎ آﮐﻨﺪه از ﮔﻔﺘﻦ اﺳـﺖ ﺗﺎ ﺷﻨﯿﺪن و ﻣﻬـﺎرت دﻟﺨﻮاﻫﻤﺎن ﻓﻦ ﺑﯿـﺎن اﺳـﺖ ﻧﻪ ﮔﻮش ﺳﭙﺮدن: در ﺟﻠﺴﻪ ﻫﺎی ﮐﺎری ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮاﻧﯿﻢ رﺷﺘﮥ ﮐﻼم را ﺑﻪ دﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ؛ در ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮاﻧﯿﻢ از ﺧﻮدﻣﺎن ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﺑﻬﺘﺮ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ؛ در ﺑﺤﺚ ﻫﺎی ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﻔﻮذ ﮐﻼم داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ. در اﯾﻦ اوﺿﺎع آﯾﺎ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺨﻮاﻫﺪ ﺑﺸﻨﻮد؟ ﮐﯿـﺖ ﻣﺮﻓﯽ، در ﺟﺴﺖ وﺟﻮی ﻫﻨﺮ ﮔﻤﺸﺪه " ﮔﻮش ﺳﭙﺮدن"، ﺳﺮاغ ﺟﺎﺳﻮس ﻫﺎ و ﮐﺸﯿﺶ ﻫﺎ و روان درﻣﺎﻧﮕﺮﻫـﺎ و آدم ﻫﺎﯾﯽ رﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﻧﺎﭼﺎرﻧﺪ ﺳﮑﻮت ﮐﻨﻨﺪ و ﮔﻮش ﻓﺮادﻫﻨـﺪ. او ﺑـﺎ ﻧﺜـﺮی ﻃﻨﺰآﻣﯿﺰ و ﻣﺘﮑﯽ ﺑﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی روان ﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ و ﻋﺼﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ اﺑﺘﺪا ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ »ﮔﻮش ﮐﺮدن« ﭼﯿﺴﺖ و ﭼﻪ اﻫﻤﯿﺘـﯽ دارد و ﺳﭙﺲ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻋﻤﻠﯽ ﺑﺮای ﺑﻬﺘﺮﺷﻨﯿﺪن ﭘﯿﺶ ﭘﺎﯾﻤﺎن ﻣﯽ ﮔﺬارد.
در ﮐﺘﺎب ﺧﻮب ﮔﻮش ﻧﻤﯽ دﻫﯽ ﺷﻤﺎ ﺧﻮاﻫﯿﺪ دﯾﺪ ﮐﻪ ﮔﻮش ﮐﺮدن اﻣﺮی اﺳﺖ ورای ﺻﺮﻓﺎ ًﺷﻨﯿﺪنِ ﺣﺮف ﻫﺎی دﯾﮕﺮان؛ ﮔﻮش ﮐﺮدن ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮدن ﺑﻪ ﻃﺮز ﺑﯿﺎن و ﮐﺎری ﮐﻪ ﻃﺮﻓﻤﺎن ﻣﻮﻗﻊ ﺣﺮف زدن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﻣﻮﻗﻌﯿﺖِ آن ﺣﺮف و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽِ ﺗﺄﺛﯿﺮ ِآن روی ﻣﺎﺳﺖ. ﮔﻮش ﮐﺮدن ﻓﻘﻂ اﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﻃﺮف ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭘرﮔﻮﯾﯽ اش را ﺗﻤﺎم ﮐﻨﺪ؛ ﮐﺎﻣﻼ ًﺑﺮﻋﮑﺲ! ﮔﻮش ﮐﺮدن اﮔﺮ ﺑﻪ درﺳﺘﯽ و آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ درک ﺷﻤﺎ از آدم ﻫﺎ و ﺟﻬﺎن اﻃﺮاﻓﺘﺎن را دﮔﺮﮔﻮن ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﻄﻌﺎ ً ﺑﺎﻋﺚ ﻏﻨﺎ و ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺗﺠﺮﺑﻪ و زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻮﺟﺐ رﺷﺪ ﺧِﺮد و اﯾﺠﺎد رواﺑﻂ ارزﺷﻤﻨﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد.