ﻧﻮآوری و ارزش ﭼﯿﺴﺖ؟
ارزش ﺑﺪون ﻧﻮآوری، ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺧﻠﻖ ارزش ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺗﺪرﯾﺠﯽ و اﻓﺰاﯾﺸﯽ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﮐﺎر ارزش را ﺑﻬﺒﻮد ﻣﯽ ﺑﺨﺸﺪ؛ اﻣﺎ ﺑﺮای ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﮐﺮدن ﺷﻤﺎ در ﺑﺎزار ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ.
ﻧﻮآوری ﻫﺎی ﺑﺪون ارزش ﻣﻌﻤﻮﻻ ًﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﻨﺎوری، ﭘﯿﺸﮕﺎﻣﺎﻧﻪ در ﺑﺎزار ﯾﺎ آﯾﻨﺪه ﻧﮕﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ و اﻏﻠﺐ ﻓﺮاﺗﺮ از آﻧﭽﻪ ﺧﺮﯾﺪاران آﻣﺎده ﭘﺬﯾﺮش و ﭘﺮداﺧﺖ آن ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻋﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.
ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻧﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺗﻔﺎوت ﺑﯿﻦ ﻧﻮآوری ارزش آﻓﺮﯾﻨﯽ و ﻧﻮآوری ﻣﺤﺾ را درک ﮐﻨﻨﺪ، اﻏﻠﺐ ﺑﻪ ﻧﻮآوری روی ﻣﯽ آورﻧﺪ ﮐﻪ زﻣﯿﻨﻪ ﺟﺪﯾﺪی را اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﺪ؛ اﻣﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺧﻠﻖ اﻧﺒﻮه ﺧﺮﯾﺪاران ﻫﺪف ﻧﻤﯽ ﺷﻮد و آﻧﻬﺎ را ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾﺎدی در اﻗﯿﺎﻧﻮس ﻗﺮﻣﺰ رﻗﺎﺑﺖ ﮔﯿﺮ ﻣﯽ اﻧﺪازد.
ﻧﻮآوری ارزش در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻮآوری
ﻧﻮآوری ﻓﻨﺎوری اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮل ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻓﻨﺎوری ﺟﺪﯾﺪ ﯾﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰ دارد. اﻏﻠﺐ، ﻓﻨﺎوری ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰﮐﻨﻨﺪه ﻓﺮض ﻣﯽ ﺷﻮد و اﯾﻦ اﻧﺘﻈﺎر وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺧﺮﯾﺪاران اﮐﻨﻮن ﯾﺎ ﺑﻌﺪا ً از آن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ.
اﻣﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ اﺷﺘﺒﺎه ﺗﺼﻮر ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﺠﺎد ﺑﺎزار ﺑﻪ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻧﻮآوراﻧﻪ واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی آن ﻫﺎ ﺗﻤﺎﯾﻞ دارﻧﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ را ﻋﺮﺿﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ دور از ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺎزار ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺧﯿﻠﯽ ﭘﯿﭽﯿﺪه ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﯾﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ Segway ﻓﺎﻗﺪ اﮐﻮﺳﯿﺴﺘﻢ ﻻزم ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ از ﻧﻮآوری ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮردﻧﺪ
Segwayﺳﮕﻮی
Segway را در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ، وﺳﯿﻠﻪ ﻧﻘﻠﯿﻪ دو ﭼﺮخ ﺧﻮد ﺗﻌﺎدﻟﯽ ﮐﻪ زﻣﺎﻧﯽ وﻋﺪه اﻧﻘﻼﺑﯽ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ را ﻣﯽ داد.Segway ﮐﻪ از ﻧﻈﺮ ﻓﻨﺎوری ﻧﻮآوراﻧﻪ ﺑﻮد، در زﻣﺎن راه اﻧﺪازی ﺧﻮد ﺳﺮ و ﺻﺪای رﺳﺎﻧﻪ ای ﮔﺴﺘﺮده ای اﯾﺠﺎد ﮐﺮد. اﻣﺎ، ﺧﺮﯾﺪاران ﮐﻤﺘﺮ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﺮدم ﺑﻪ ﺳﺎدﮔﯽ ﻧﻤﯽ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﺮای ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﮐﻠﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺑﭙﺮدازﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮد در اﯾﻦ ﻓﮑﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﺠﺎ آن را ﭘﺎرک ﮐﻨﻨﺪ، ﭼﮕﻮﻧﻪ آن را ﺳﻮار ﻣﺎﺷﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪ، آﯾﺎ ﻣﯽ ﺗﻮان آن را ﺑﺎ اﺗﻮﺑﻮس ﯾﺎ ﻗﻄﺎر آورد و ﮐﺠﺎ ﻣﯽ ﺗﻮان از آن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد. – در ﭘﯿﺎده روﻫﺎ ﯾﺎ ﺟﺎده ﻫﺎ.
ﻋﯿﻨﮏ ﮔﻮﮔﻞ، اﯾﺮﯾﺪﯾﻮم ﻣﻮﺗﻮروﻻ و ﺳﮕﻮی ﻫﻤﮕﯽ از اﯾﻦ اﺷﺘﺒﺎه رﻧﺞ ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ. ﻋﯿﻨﮏ ﮔﻮﮔﻞ ﻏﯿﺮﺟﺬاب، ﺷﯿﮏ و ﮔﺮان ﻗﯿﻤﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﺪ و ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺴﯿﺎر ﻧﺎراﺣﺖ ﮐﻨﻨﺪه ای را در ﺧﺼﻮص ﺣﺮﯾﻢ ﺧﺼﻮﺻﯽ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﺮد.
ﺗﻠﻔﻦ ﻣﺎﻫﻮاره ای اﯾﺮﯾﺪﯾﻮم ﯾﮏ ﺷﺎﻫﮑﺎر ﻓﻨﺎوری ﺑﻮد ﮐﻪ در ﺻﺤﺮای ﮔﺒﯽ ﮐﺎر ﻣﯽ ﮐﺮد اﻣﺎ در ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ ﯾﺎ اﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﻫﺎ ﮐﻪ ﻣﺮدم ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ آن ﻧﯿﺎز داﺷﺘﻨﺪ، ﮐﺎر ﻧﻤﯽ ﮐﺮد.
اﮔﺮﭼﻪ MITS اوﻟﯿﻦ راﯾﺎﻧﻪ ﺷﺨﺼﯽ را اﺧﺘﺮاع ﮐﺮد، اﻣﺎ اﭘﻞ و آی ﺑﯽ ام ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻄﺒﯿﻖ ﻓﻨﺎوری ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﺟﻬﺶ در ارزش ﺧﺮﯾﺪ در اﺻﻞ، ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﻮآوری ﻓﻨﺎوری ﺑﻪ ﻧﻮآوری ارزش، ﺑﺮ ﺑﺎزار اﻧﺒﻮه راﯾﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯽ ﺗﺴﻠﻂ ﯾﺎﻓﺘﻨﺪ.
ﻧﻮآوری ﻓﻨﺎوری ﺑﻪ ﻃﻮر ﮔﺴﺘﺮده ای ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺤﺮک اﺻﻠﯽ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎد ﮐﻼن ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﻓﺮض ﮐﻪ ﮐﻠﯿﺪ ﺑﺎز ﮐﺮدن ﺑﺎزارﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ اﺳﺖ، ﺑﻪ آن ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﺪ. ﻣﻄﻤﺌﻨﺎ ً، ﻓﻨﺎوری ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ارزش ﺿﺮوری اﺳﺖ. اﻣﺎ دﻗﯿﻖ ﺗﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ ﻓﻨﺎوری ﺑﺮای ﺧﻠﻖ ارزش ﮐﺎﺗﺎﻟﯿﺰور اﺳﺖ اﻣﺎ ﺑﻪ ﺧﻮدی ﺧﻮد ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺠﺎری را ﺗﻀﻤﯿﻦ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ارزش ﺑﺮای ﺧﺮﯾﺪار اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻧﻮآوری اﺳﺖ.
ﻧﻤﻮﻧﻪ ای از ﻧﻮآوری ﮐﻪ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪ
زوم – ﻧﻤﻮﻧﻪ ای از ﻧﻮآوری ارزش
زوم ﯾﮏ ﺗﺠﺎرت ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎ ﻧﻮآوری ارزﺷﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ وﯾﺪﺋﻮﯾﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻ و ﻗﺎﺑﻞ اﻋﺘﻤﺎد را آﺳﺎن ﮐﺮده اﺳﺖ. ﮐﺎرﺑﺮان زوم را ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺳﺎدﮔﯽ راه اﻧﺪازی، اﺳﺘﻔﺎده، ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻧﺴﺒﺘﺎ ً ﮐﻢ و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻤﺎس ﻫﺎ آن را دوﺳﺖ دارﻧﺪ.
زوم اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری را اﺧﺘﺮاع ﻧﮑﺮد – ﻣﺪت ﻫﺎ ﻗﺒﻞ از ﻇﻬﻮر زوم، ﺧﺪﻣﺎت وﯾﺪﺋﻮ ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ دﯾﮕﺮی وﺟﻮد داﺷﺖ. وﯾﺪﺋﻮ ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ در اﺑﺘﺪا در دﻫﻪ ١٩٥٠ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺖ و وﯾﺪﺋﻮ ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ وب از دﻫﻪ ١٩٩٠ اﯾﺠﺎد ﺷﺪ.
از آن زﻣﺎن، ﺗﻌﺪاد ﺑﯽ ﺷﻤﺎری ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی وﯾﺪﺋﻮﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ وب اﯾﺠﺎد ﺷﺪه اﻧﺪ، اﻣﺎ در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ راه اﻧﺪازی اﯾﻦ ﺳﺮوﯾﺲ ﻫﺎ دﺷﻮار اﺳﺖ ﯾﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻤﺎس ﺑﺴﯿﺎر ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮ اﺳﺖ، زوم راه اﻧﺪازی و ﭘﯿﻮﺳﺘﻦ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺗﻤﺎس وﯾﺪﯾﻮﯾﯽ را ﺑﺴﯿﺎر ﺳﺎده ﮐﺮد و ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﻤﺎس ﻫﺎ واﺿﺢ و ﺑﻪ ﻧﺪرت ﯾﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﻗﻄﻊ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ.
زوم ﻧﺼﺐ و اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری ﺑﺎﻟﻎ را ﺑﺴﯿﺎر آﺳﺎن ﺗﺮ ﮐﺮد و ﺑﻪ ﮔﺮوه وﺳﯿﻊ ﺗﺮی اﺟﺎزه داد ﺗﺎ ﺑﺪون دردﺳﺮ اﯾﻦ اﺑﺰار را اﺟﺮا و ﺑﮑﺎر ﮔﯿﺮﻧﺪ. ﯾﮏ ﯾﺎ دو ﮐﻠﯿﮏ ﺗﻤﺎم ﭼﯿﺰی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺷﺮوع ﯾﺎ ﭘﯿﻮﺳﺘﻦ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ وﯾﺪﺋﻮﯾﯽ آﻧﻼﯾﻦ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻ ﻻزم اﺳﺖ. زوم ﯾﮏ ﻧﻮآوری ارزش اﺳﺖ.
ﭼﮕﻮﻧﻪ ﭼﯿﺰی را اﺧﺘﺮاع ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺮدم ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﻨﺪ؟
ﭼﮕﻮﻧﻪ ﭼﯿﺰی را اﺧﺘﺮاع ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺮدم واﻗﻌﺎ ً ﺑﺨﻮاﻫﻨﺪ ﺑﺨﺮﻧﺪ؟ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﯾﮏ اﯾﺪه ﻋﺎﻟﯽ ﺑﺮای ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺪﯾﺪ، ﺑﻬﺒﻮد ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮل ﻣﻮﺟﻮد ﯾﺎ راه ﺣﻞ ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮای ﻣﺸﮑﻼت ﻣﻮﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ. اﻣﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان اﻃﻤﯿﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﮐﺮد ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ اﯾﻦ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺠﺎری را اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ؟ اﺑﺘﺪا ﺑﺎﯾﺪ ارزش را ﺑﻪ ﻧﻮآوری ﭘﯿﻮﻧﺪ دﻫﯿﺪ. دوم، اﯾﺪه ﺟﺪﯾﺪ ﺧﻮد را از ﻃﺮﯾﻖ ﺷﺎﺧﺺ اﯾﺪه اﻗﯿﺎﻧﻮس آﺑﯽ اﺟﺮا ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ آﯾﺎ اﯾﻦ ﯾﮏ ﻧﻮآوری ارزش اﺳﺖ ﯾﺎ اﺧﺘﺮاﻋﯽ ﮐﻪ از ﻧﻈﺮ ﺗﺠﺎری ﻗﺎﺑﻞ اﺗﮑﺎ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻧﻮآوری و ارزش
ﻧﻮآوری ارزش، ﻧﻪ ﻧﻮآوری ﻓﻨﺎوری، ﺑﻠﮑﻪ ﭼﯿﺰی اﺳﺖ ﮐﻪ در اﯾﺠﺎد ﺑﺎزارﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ اﻫﻤﯿﺖ دارد. ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل، اﺳﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ، ﺻﻨﻌﺖ ﻗﻬﻮه را ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺧﻮد از ﻓﺮوش ﮐﺎﻻی ﻗﻬﻮه ﺑﻪ ﻓﻀﺎی اﺣﺴﺎﺳﯽ ﮐﻪ در آن ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن از ﺧﻮردن ﻗﻬﻮه ﺧﻮد ﻟﺬت ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ، ﺗﻐﯿﯿﺮ داد – ﻧﻤﻮﻧﻪ ای از ﻧﻮآوری ﯾﺎ ﮔﻮﮔﻞ ﻣﻮﺗﻮر ﺟﺴﺘﺠﻮ را اﺧﺘﺮاع ﻧﮑﺮد اﻣﺎ ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪ زﯾﺮا ﺟﻬﺶ ﻋﻈﯿﻤﯽ در ارزش ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪاران اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ. ﻣﻮﺗﻮر ﺟﺴﺘﺠﻮی آن آﺳﺎن ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده، ﺳﺮﯾﻊ و دﻗﯿﻖ اﺳﺖ، و ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮد اﻓﺮاد در ﯾﺎﻓﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﯿﺸﺘﺮ از آﻧﭽﻪ ﺗﺼﻮر ﻣﯽ ﺷﺪ ﮐﺎرآﻣﺪﺗﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻫﻤﻪ از ﮐﻼس اول ﺗﺎ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان از آن اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻦ ﻧﻮآوری ارزش ﮔﻮﮔﻞ و ﻧﻪ ﻧﻮآوری در ﻓﻨﺎوری ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺎزارﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪی را ﺑﺎ اراﺋﻪ ﺟﻬﺸﯽ در ﺑﻬﺮه وری، ﺳﺎدﮔﯽ، ﺳﻬﻮﻟﺖ اﺳﺘﻔﺎده، راﺣﺘﯽ، ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ و ﺳﺎزﮔﺎری ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ اﯾﺠﺎد ﮐﺮد.
ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﮔﻮﮔﻞ ﺑﺎ ﻣﻮﺗﻮر ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺧﻮد از ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺧﺎرق اﻟﻌﺎده ای ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮد، ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از ﻣﺤﺼﻮﻻت آن، ﻋﯿﻨﮏ ﮔﻮﮔﻞ، ﺑﻪ ﯾﮏ ﺷﮑﺴﺖ ﺗﺠﺎری ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪ.